Osud podzemí pod Hosínem? - Citujeme článek MF Dnes

MF Dnes
30.1.2004 Jihočeský - strana 1

Lidé mají připomínky k nové trase železnice


Kudy pojede vlak mezi Prahou a Českými Budějovicemi?

Jižní Čechy - Je to hra na přetahovanou. Stavba století železniční Eurokoridor sever - jih, který má částečně zaplatit Evropská unie, už tři roky vázne na dohadech obcí s Českými drahami. V těchto dnech tleskají Hrdějovice u Českých Budějovic. Podařilo se jim prosadit trasu, kterou navrhovaly.

Hrdějovičtí se radují: "Je to vítězství. Hlavně, že jsme nedovolili variantu trasy napříč obcí," uvedla Lenka Goetzová, která je zároveň členkou občanského sdružení Hrdějovický koridor. Poté, co místní zastupitelé odmítli trasu skrze obec, začali obyvatelé tlačit na dráhy občanským sdružením a peticí.

"Shodli jsme se. Navíc variantu, kterou chtěla obec, schválila Stavební správa Praha a dobře dopadlo i hodnocení o vlivu na životní prostředí," uvedl krajský zmocněnec pro České dráhy Ivan Študlar. Další vývoj podle něho záleží na ministerstvu životního prostředí, které bude navrženou trasu schvalovat. V katastru této obce navrhovala stavební správa varianty čtyři, přitom ekonomicky byla pro ni nejpřijatelnější cesta přes obec. Současná podoba povede východně od Hrdějovic. Má mít tunel pod Hosínem a bude pokračovat na Chotýčany. "Tady se musí ještě udělat geologické hodnocení v lokalitě Orty, kde jsou skály. Povede pod nimi tunel," řekl Študlar.

"Nedokážu říci, zda bude tato varianta nejlepší. Orty jsou chráněným územím. Lidé tady bojovali také za to, aby trasa nevedla kolem jejich zahrad," připomněla další obyvatelka Hrdějovic Gabriela Andělová. Rozladěný je zástupce starosty sousední obce Borek Petr Heteša. "Vůbec nic o upřednostnění tunelu nevíme. Ani to, jak by projektanti vyřešili svod silnic před tunelem," uvedl. Trasa by totiž zasáhla do katastru Borku.

Úseky koridoru mají problémy nejenom v Hrdějovicích. Například v Roudné, obci u Soběslavi, mají obavy ze zrušení železniční zastávky. "Nová zastávka bude vzdálená od obce dva kilometry a ještě do kopce," upozornil starosta Roudné Pavel Němejc. Poznamenal, že jeho zastupitelé proto podporují, aby koridor kopíroval současnou trať. Další jeho kolegové zase chtějí, aby se od obcí vzdálil a přiblížil budoucí dálnici.

"Některá nádraží se změní na stanice a některé stanice na zastávky. Každopádně je třeba, aby koridor už měl formu kvůli podpoře z Bruselu," zdůraznil Ivan Študlar. S koridorem sever - jih totiž odjel s nepořízenou z Bruselu jihočeský hejtman Jan Zahradník. Důvod? Stále není projekt.

IV. železniční koridor

* Trasa: Praha - České Budějovice
* Zahájení stavby: rok 2005
* Dokončení: rok 2010
* Náklady: 38,5 miliardy korun
Autor: ANTONÍN PELÍŠEK


Jan Braum  E-mail   janbraum@volny.cz